Nyhetsbrev December 2016

Det sitter i smaken

År 2016 börjar snart vara till sin ände och på Närpes Grönsaker är det fullt upp med att planera verksamheten och våra aktiviteter till 2017. Nästa år blir på många sett ett intressant år för oss på Närpes Grönsaker med alla de utmaningar som vi har inom vår bransch. Vi kommer att lansera en del spännande produktnyheter och utveckla det befintliga sortimentet för att kunna erbjuda konsumenterna mångsidigare varianter av smakrika växthusgrönsaker. Smak är en ledstjärna i utveckling av både nya och befintliga produkter och därför har vi också ”Det sitter i smaken” slogan som ett ledande tema i vår marknadskommunikation. Följ oss på våra sociala medier så kommer du att hitta mycket intressant under det kommande året.

Nästa år är ett jubileumsår för Närpes Grönsaker eftersom företaget fyller 60 år. De personer som år 1957 beslutade att grunda Andelslaget Närpes Grönsaker kunde väl knappast tro att man 60 är senare skulle ha uppnått det som Andelslaget i dag står för både vad gäller produktionsvolymer och utveckling på marknaden, men mera om detta i kommande nyhetsbrev.

Vi står snart inför årets julfirande med mycket fokus på mat och goda smaker. För egen del kommer julmaten att innehålla mycket grönsaker. Det visar sig nämligen att viktkurvan pekar åt fel håll och då bör man göra aktiva val med att prioritera mycket grönsaker i maten. Anta också du utmaningen och gör ett gott val med att konsumera inhemska grönsaker också under julen

 

Till slut vill jag önska alla läsare av nyhetsbrevet en riktigt God Jul och ett framgångsrikt Gott Nytt År!

Stefan Skullbacka
VD

Närpes Grönsaker

Året 2016 i paket!

Det börjar så snart bli dags att dra ner gardinen för 2016. Igen ett år med många utmaningar och nya lärdomar, precis som det skall vara. Största delen av hösten och förvintern har vi som vanligt redan planeringsmässigt börjat rikta blickarna mot 2017 . Tillsammans med våra kunder och konsumenten så har vi kommit fram till en sortimentmix som vi tror skall fungera 2017.

Det blir även ett antal nyheter till allas vår glädje. Åtgången på verkligt goda grönsaker, i rätt förpackning samt framtagna för specifika användningsändamål har visat sig vara ett framgångsrecept. Som de flesta av oss säkert följt med i media så växer efterfrågan på hälsosam föda och vegetariska alternativ totalt sett kraftigt, så det känns spännande att ligga rätt i tiden.

#Snäxi- produktgruppen med sina behändigt förpackade produkter för främst snacking känns riktigt spännande. Den röda och den orangea pärltomaten får nästa år sällskap av en tredje produkt, nämligen minigurkor i bägare! Dessutom ökas produktionsarealen på både röda och orangea pärltomater tack vare den stora efterfrågan.

Den söta spetspaprikan som redan under flera års tid varit ett populärt alternativ bland de utländska grönsakerna kommer nästa säsong att fås som inhemskt producerad av Närpes Grönsaker. Vi kommer att inleda aggressivt och odlar på en rätt stor areal så att det säkert räcker till alla.

Dessutom har vi en ny spännande specialtomat som ni kommer få köpa som lösvikt, mer om den under våren 2017.

Vi har också spännande nyheter kring bl.a. nya koncept för butiksframställning, men inga avslöjanden innan säsongen närmar sig, någonting helt nytt och spännande är det dock frågan om.

Ni skall ha en riktigt skön väntan på julen.

 

Jonas Lundström

Försäljnings- och marknadsföringsdirektör

Hur blir en ny produkt till?

Det ligger en hel del arbete bakom alla de produkter som vi på Närpes Grönsaker erbjuder. Från olika fröfirmor utvecklas ständigt nya sorter. Alla försöker hitta nya produkter eller förbättringar av redan befintliga. För att vi ska kunna välja den bäst lämpade krävs därför en hel del testningsarbete innan en ny produkt kan lanseras.

Vi på Närpes Grönsaker gör ett omfattande arbete att testa nya sorter, varje år testar våra odlare närmare 100 nya sorter och av dessa är det endast en bråkdel som verkligen tas upp i sortimentet och i fullskalig odling. Först och främst måste man försöka hitta sådana produkter som man tror det finns en marknadsmässig efterfrågan på, därefter gäller det att hitta den odlingsmässigt lämpligaste sorten i förhållande till de bästa produktegenskaperna. De egenskaper som är viktigast vad gäller själva produkten är framför allt smak, men även hållbarhet och det yttre visuella utseende är viktigt. Ur odlingsperspektiv är sedan faktorer som skörd, växtsätt och arbetsvänlighet samt olika sjukdomsresistenser som anses viktiga.

Under året gör vi på Närpes Grönsaker mätningar av nya sorter och produkters egenskaper innan något beslut fattas. Vi gör smaktester i form av smakpanel som betygsätter sorten, samt en del mätningar av ämnen som påverkar produktens smak. Därtill görs hållbarhetsuppföljningar. När sedan produkten och sorten i fråga är vald tar det marknadsföringsmässiga arbetet vid med att utveckla förpackning och informationsspridning kring den nya produkten.

 

Mikael Dahlqvist
Odlingschef

Det sitter i smaken -BLOGGEN

Goda nyheter, vi har fått en blogg!

På Närpes Grönsaker har vi börjat blogga om vad som händer hos oss, på vårt packeri och hos våra odlare. I bloggen kan du läsa mera om vem vi är, vad vi har på gång och olika tips och recept. Detta är väldigt sällsynt bland grönsaksbranschen och vad vi vet om finns det ingen liknande blogg. Detta tycker vi är väldigt roligt. För att prenumerera på Närpes Grönsakers blogg ”Det sitter i Smaken” ska du klicka in dig på adressen blogi.narpesgronsaker.fi och skriva in din e-post adress i fältet längst ner i högra kolumnen. Då får du ett mail varje gång vi uppdaterat bloggen och är bland de första som kan se vad vi delat! 

 

Ida Blåfield

Närpes Grönsaker blogg

Bli inspirerad & njut

13
11
Katso video - tästä tulee niin hyvälle mielelle ❤️
08
11
Suomessa on 1970-luvun alusta lähtien vietetty isänpäivää. Isänpäivää vietetään Suomessa kaikkien isien kunniaksi marraskuun toisena sunnuntaina ja se on vakiintunut liputuspäivä. Sunnuntaina siis...
07
11
01
11