Uutiskirje Joulukuu 2016

Kaikki maukkaimman puolesta

Vuosi 2016 alkaa olla lopuillaan, ja Närpiön Vihanneksella suunnitellaan jo täyttä vauhtia vuoden 2017 toimintaa ja tapahtumia. Ensi vuosi on meille monin tavoin mielenkiintoinen kaikkine alaa odottavine haasteineen. Lanseeraamme koko joukon jännittäviä tuoteuutuuksia ja kehitämme nykyistä tuotevalikoimaamme voidaksemme tarjota kuluttajille entistä monipuolisempia vaihtoehtoja maukkaista kasvihuonevihanneksista. Maku on johtotähtemme sekä uusien että nykyisten tuotteiden kehittämisessä, ja sen vuoksi käytämme markkinointiviestintämme johtavana teemana iskulausetta ”Kaikki maukkaimman puolesta”. Seuraamalla meitä sosiaalisessa mediassa saat tutustua moniin kiinnostaviin uutuuksiin tulevan vuoden aikana.

Närpiön Vihannes juhlii 60-vuotistaivaltaan ensi vuonna. Osuuskunta Närpiön Vihanneksen vuonna 1957 perustaneet henkilöt olisivat tuskin uskoneet, että osuuskunta, sen markkinakehitys ja tuotantovolyymit kasvaisivat 60 vuodessa nykyisiin mittoihinsa. Kerromme tästä lisää seuraavissa uutiskirjeissä.

Pian on joulu, vuoden kulinaarinen kohokohta. Omassa joulupöydässäni tarjotaan runsaasti vihanneksia. Painokäyräni on nimittäin menossa väärään suuntaan, ja minun on syytä antaa vihanneksille entistä enemmän tilaa lautasellani. Tartu sinäkin haasteeseen ja tee hyvä valinta syömällä myös jouluna kotimaisia vihanneksia.

 

Lopuksi haluan toivottaa kaikille uutiskirjeen lukijoille oikein hyvää joulua ja menestyksekästä uutta vuotta.

Stefan Skullbacka
tj

Närpes Grönsaker

Vuosi 2016 on pulkassa!

Pian on aika kääntää kalenterin viimeinen lehti. Vuosi toi tälläkin kertaa mukanaan monia haasteita ja uusia oppeja, aivan kuten pitikin. Aloitimme vuoden 2017 suunnittelun jo hyvissä ajoin syksyllä ja alkutalvesta. Yhdessä asiakkaittemme ja kuluttajien kanssa olemme kehittäneet tuotevalikoiman, jonka uskomme toimivan vuonna 2017.

Joukossa on iloksemme myös monia uutuuksia. Sopivaan pakkaukseen pakattujen, todella herkullisten ja erikoistarkoituksiin suunniteltujen vihannesten saatavuus on osoittautunut menestyskonseptiksi. Kuten useimmat varmaan ovat mediassa huomanneet, terveellisen ravinnon ja kasvisruokavaihtoehtojen kysyntä kasvaa voimakkaasti, ja on jännittävää pysyä kehityksessä mukana. #Snäxi-tuoteryhmän käytännölliset pakkaukset ja naposteluun tarkoitetut tuotteet ovat todella kiinnostavia. Punaiset ja oranssit helmitomaatit saavat ensi vuonna seurakseen kolmannen tuotteen eli pikariin pakatut minikurkut! Olemme myös lisänneet sekä punaisten että oranssien helmitomaattien tuotantoa niiden suuren kysynnän vuoksi. Makea suippopaprika on jo monen vuoden ajan ollut suosittu vaihtoehto ulkomaisten vihannesten joukossa.

Tulevalla kaudella sitä viljellään myös meillä Närpiön Vihanneksella. Viljelemme suippopaprikaa jo alusta pitäen suurella pinta-alalla, jotta sitä varmasti riittää kaikille. Lisäksi tuomme myyntiin uuden jännittävän erikoistomaatin, jota myydään kilohintaan. Kerromme siitä lisää keväällä 2017. Meillä on myös jännittäviä uutisia uudesta myymäläkonseptista, mutta paljastamme ne vasta myöhemmin lähempänä kauden alkua. Luvassa on kuitenkin melkoisesti uutta. Sitä odotellessa toivotan teille oikein mukavaa joulunaikaa.

 

Jonas Lundström

Myynti- ja markkinointipäällikkö

Miten uusi tuote syntyy?

Kaikkien Närpiön Vihanneksen tuotteiden takana on melkoisesti työtä. Eri siemenyritykset kehittävät jatkuvasti uusia lajikkeita yrittäessään löytää uusia tuotteita tai parantaakseen nykyisiä. Voidaksemme valita tuotantoon kaikkein sopivimmat lajikkeet meidän on tehtävä paljon erilaisia testejä.

Me Närpiön Vihanneksella testaamme ahkerasti uusia lajikkeita. Viljelijämme testaavat joka vuosi lähes 100 uutta lajiketta, ja vain murto-osa niistä kelpuutetaan tuotevalikoimaan ja täysimittaiseen viljelyyn. Ensinnäkin on pyrittävä löytämään sellaisia tuotteita, joilla uskotaan olevan kysyntää markkinoilla. Sen jälkeen on löydettävä viljelyyn parhaiten sopiva lajike suhteessa parhaimpiin tuoteominaisuuksiin. Tuotteelle tärkeimpiä ominaisuuksia on ennen kaikkea maku mutta myös tuotteen säilyvyys ja ulkonäkö. Viljelyn kannalta tärkeitä seikkoja ovat sato, kasvutapa, työn sujuvuus sekä lajikkeen kyky kestää erilaisia tauteja.

Mittaamme Närpiön Vihanneksella uusia lajikkeita ja niiden tuoteominaisuuksia ennen valintapäätöstä. Lajikkeiden maku testataan makupaneelissa, joka antaa lajikkeille arvosanan. Teemme myös mittauksia erilaisista tuotteen makuun vaikuttavista aineista. Lisäksi tarkkailemme lajikkeen säilyvyyttä. Kun tuote ja kyseinen lajike on valittu, aloitamme tuotteen markkinoinnin suunnittelemalla sille sopivan pakkauksen ja tiedottamalla tuotteen lanseerauksesta.

 

Mikael Dahlqvist
Viljelypäällikkö

BLOGIMME - Kaikki maukkaimman puolesta

Hyviä uutisia, olemme perustaneet blogin!

Olemme Närpiön Vihanneksella alkaneet pitämään blogia, jossa kerromme pakkaamomme ja viljelijöidemme toiminnasta. Voit lukea blogista lisää meistä ja ajankohtaisista tapahtumista. Lisäksi tarjoamme monenlaisia vinkkejä ja reseptejä. Vihannesalalla tämä on erittäin harvinaista, eikä tietämämme mukaan alalla ole toista samantyylistä blogia. Meistä se on vallan mainiota!

Voit tilata Närpiön Vihanneksen blogin ”Kaikki maukkaimman puolesta” klikkaamalla osoitetta blogi.narpesgronsaker.fi ja kirjoittamalla sähköpostiosoitteesi sivun oikeanpuoleisen sarakkeen alareunassa olevaan kenttään. Saat sähköpostitse ilmoituksen jokaisesta blogipäivityksestä, ja olet siten ensimmäisten joukossa lukemassa uutisiamme! 

 

Ida Blåfield

Närpes Grönsaker blogg

SEURAA SUOMEN TUOREINTA INSTAGRAM -TILIÄ @NARPIONVIHANNES