Uutiskirje Helmikuu 2018

Uusi vuosi tuo tullessaan uusia haasteita Närpiön Vihannekselle.

Päivät pitenevät pikkuhiljaa ja odotamme jo innolla uutta ”vihannesvuotta” kaikkine haasteineen. Viime vuonna Närpiön Vihannes onnistui luomaan markkinat volyymin kasvulle kaikissa tuotekategorioissa. Varsinkin kuluttajapakattujen tuotteiden osuus on kasvanut merkittävästi, mutta myös perinteisten tomaatin, kurkun ja paprikan määrät ovat kasvaneet. Valitettavasti markkinoiden entistä suurempi kokonaisvolyymi on vaikuttanut hintoihin negatiivisesti, ja joidenkin tuoteryhmien kannattavuus on ollut tuottajillamme huomattavasti keskimääräistä huonompi. Kannattavuuskysymykset ovat tärkeitä, jotta pystymme ylläpitämään kotimaisten kasvihuonevihannesten tuotannon nykyisellään tai suurempana ja toimittaa tuoreita ja turvallisia vihanneksia kuluttajille ympäri vuoden. Kaikilla vihannesalan toimijoilla on vastuu toimialan kehittämisestä sekä siitä, että kuluttajat voivat jatkossakin luottaa maukkaisiin ja puhtaisiin kotimaisiin vihanneksiin. Tässä uskallan väittää, että Osuuskunta Närpiön Vihannes toimii hyvin ennakoivasti ja läheisessä yhteistyössä sekä kaupan että kuluttajien kanssa kehittääkseen ja parantaakseen alan toimintaa jatkuvasti. Toivomme ja uskomme, että kauppa ja kuluttajat arvostavat sitä ahkeraa työtä, jolla me pyrimme suomalaisten kasvihuonevihannesten markkinakehityksen johtoon. Kaikki maukkaimman puolesta!

Panostamme tulevaisuuteen myös käynnistämällä Närpiön pakkaamon mittavat laajennustyöt keväällä 2018, jolloin rakennamme 2 500 m2 suuruiset toimitilat ja pystymme siten vastaamaan kuluttajapakattujen tuotteiden kasvavaan kysyntään. Uusi pakkaamo otetaan käyttöön kaudella 2019. Tuotevalikoimaan saattaa ilmestyä jatkossa useampia mielenkiintoisia uutuuksia.

Pian alkavat jännittävät talviolympialaiset. Avaamme YouTubeen oman, aivan huikean Kisastudion olympialaisten ajaksi. Seuraamalla meitä sosiaalisessa mediassa pysyt taatusti ajan tasalla.

Mukavaa talven jatkoa! Muistakaa ostaa kotimaisia kasvihuonevihanneksia ja seurata meidän some-kanaviamme!

Osuuskunta Närpiön Vihannes
Stefan Skullbacka

TJ

Uusi vuosi, uudet mahdollisuudet!

Tämä vanha totuus pitää edelleenkin kutinsa. Vastikään päättyi jälleen yksi tapahtumarikas vuosi ja toinen on jo alkanut, ja sen aikana tapahtuu oletettavasti vähintäänkin yhtä paljon. Viime vuosi oli monin tavoin hyvin haasteellinen. Närpiön Vihanneksen liikevaihto nousi ennätysmäisen suureksi, mutta samalla markkinatilanne oli kuitenkin hankala, koska joistakin lajikkeista oli maassa ylituotantoa. Kuluttajien mieltymykset ja kysyntä vaihtelevat nopeasti, joten meidän on löydettävä tuotevalikoimaamme aina juuri oikeat tuotteet.

Jatkamme kuluttajamarkkinoiden työstämistä entistä aktiivisemmin. Tulevaisuus tuo mukanaan uusia mahdollisuuksia, mutta niiden hyödyntäminen edellyttää aina tietoisuutta niiden olemassaolosta. Kuluttajat ja asiakkaamme ohjaavat yhdessä meidän kanssamme sitä, mitä omistajatuottajamme kasvihuoneissaan viljelevät (koska olemmehan viljelijöiden omistama osuuskunta).

Olemme valinneet markkinointimme pääkohderyhmäksi muutaman vuoden ajaksi eteenpäin nuoret ja nuoret aikuiset. Emme toki aio unohtaa muitakaan kuluttajaryhmiä, päinvastoin, mutta pidämme velvollisuutenamme auttaa lapsia, nuoria ja nuoria aikuisia syömään terveellisemmin, ja haluamme olla osa järkevää arkiruokavaliota. Ruoan tulee maistua hyvältä, eikä terveellisen ruoan valmistamisen tarvitse olla lainkaan vaikeaa. Olemme ylpeitä maukkaista ja terveellisistä kasvihuonetuotteistamme, ja niitä voi tarjota minkä tahansa aterian lisukkeeksi tai esimerkiksi välipalaksi.

Kesällä testaamme useita mielenkiintoisia konsepteja myymälöissä. Yksi esimerkki on kilohintaan myytävät erikoistomaatit, minkä kokeilu aloitetaan ensin pienessä mittakaavassa. Etsimme parhaillaan järkeviä jälleenmyyntiratkaisuja, mutta lupaamme, että tuoteperhe tulee myyntiin laajalti jo 2019. Snäxi-pikariperheen eli terveellisten välipalatuotteiden osuus kasvaa voimakkaasti tuotannon lisääntyessä. Kätevät myyntitelineemme tuovat tuotteet entistä paremmin esille myymälässä. Kerromme tästä ja muustakin lisää muutaman kuukauden kuluttua.

Hyvää talven jatkoa!

Jonas Lundström

Osuuskunta Närpiön Vihanneksen myynti- ja markkinointipäällikkö

Uusin tulokas

Kahden ja puolen kuukauden jälkeen Närpiön Vihanneksella ja elintarvikealalla voin todeta että olen vaihtanut erittäin mielenkiintoiselle alalle. Oltuani alalla jossa konkreettista tuotetta ei ole myynnissä voi olla haastavaa myydä juuri tuoretavaraa. Minulle ei ole itsestäänselvyys että pitää huomioida että tuote voi loppua, sitä voi olla enemmän kuin viime viikolla tai että koneiden kanssa voi tulla ongelmia jne. Työskentely Närpiön Vihanneksella on tähän mennessä osoittautunut miellyttäväksi. Ihmiset ovat mukavia ja minut on avokätisesti otettu vastaan yhteisöön, yhteisö joka on kuin toinen perhe!

Henkilökohtaisesti olen kiitollinen siitä että meillä on enemmän kotimaisia tuotteita ympäri vuoden ja että saan olla mukana vaikuttamassa siihen!

Pitäkää huolta itsestänne ja pysykää terveinä!

Kia Pohjonen 
Avainasiakasvastaava myyjä

SEURAA SUOMEN TUOREINTA INSTAGRAM -TILIÄ @NARPIONVIHANNES