Tämä vanha totuus pitää edelleenkin kutinsa. Vastikään päättyi jälleen yksi tapahtumarikas vuosi ja toinen on jo alkanut, ja sen aikana tapahtuu oletettavasti vähintäänkin yhtä paljon. Viime vuosi oli monin tavoin hyvin haasteellinen. Närpiön Vihanneksen liikevaihto nousi ennätysmäisen suureksi, mutta samalla markkinatilanne oli kuitenkin hankala, koska joistakin lajikkeista oli maassa ylituotantoa. Kuluttajien mieltymykset ja kysyntä vaihtelevat nopeasti, joten meidän on löydettävä tuotevalikoimaamme aina juuri oikeat tuotteet.
Jatkamme kuluttajamarkkinoiden työstämistä entistä aktiivisemmin. Tulevaisuus tuo mukanaan uusia mahdollisuuksia, mutta niiden hyödyntäminen edellyttää aina tietoisuutta niiden olemassaolosta. Kuluttajat ja asiakkaamme ohjaavat yhdessä meidän kanssamme sitä, mitä omistajatuottajamme kasvihuoneissaan viljelevät (koska olemmehan viljelijöiden omistama osuuskunta).
Olemme valinneet markkinointimme pääkohderyhmäksi muutaman vuoden ajaksi eteenpäin nuoret ja nuoret aikuiset. Emme toki aio unohtaa muitakaan kuluttajaryhmiä, päinvastoin, mutta pidämme velvollisuutenamme auttaa lapsia, nuoria ja nuoria aikuisia syömään terveellisemmin, ja haluamme olla osa järkevää arkiruokavaliota. Ruoan tulee maistua hyvältä, eikä terveellisen ruoan valmistamisen tarvitse olla lainkaan vaikeaa. Olemme ylpeitä maukkaista ja terveellisistä kasvihuonetuotteistamme, ja niitä voi tarjota minkä tahansa aterian lisukkeeksi tai esimerkiksi välipalaksi.
Kesällä testaamme useita mielenkiintoisia konsepteja myymälöissä. Yksi esimerkki on kilohintaan myytävät erikoistomaatit, minkä kokeilu aloitetaan ensin pienessä mittakaavassa. Etsimme parhaillaan järkeviä jälleenmyyntiratkaisuja, mutta lupaamme, että tuoteperhe tulee myyntiin laajalti jo 2019. Snäxi-pikariperheen eli terveellisten välipalatuotteiden osuus kasvaa voimakkaasti tuotannon lisääntyessä. Kätevät myyntitelineemme tuovat tuotteet entistä paremmin esille myymälässä. Kerromme tästä ja muustakin lisää muutaman kuukauden kuluttua.
Hyvää talven jatkoa!
Jonas Lundström
Osuuskunta Närpiön Vihanneksen myynti- ja markkinointipäällikkö