Dunne tomaten är sedan flera år en etablerad produkt på den finska grönsaksmarknaden, och odlas med ensamrätt av Andelslaget Närpes Grönsaker. Eftersom Dunne tomaten är en premiumprodukt, så tycker vi att den förtjänar en ask som förmedlar just det budskapet. Det som slutligt fick oss att ta beslutet var motsvarande feedback från våra kunder. Det avgjorde saken och vi beslöt oss för att ge Dunne tomaten den uniform den förtjänar, en hjärtformad ask.
Vad är det då hos Dunne tomaten som tilltalar konsumenten och vad vill vi berätta om produkten? För konsumenten är produktens ursprung och smak i en viktig roll. Eftersom vi på Närpes Grönsaker vill vara helt transparenta i vårt sätt att handla, har vi valt att på insidan av askens lock presentera Börje Ivars, odlaren av Dunne. Inhemskheten förtydligas via flera olika element på själva asken. Om smaken skvallrar att den hör till produktgruppen ”Aroma”, som närmare beskrivs på vår hemsida.
Då Dunne redan är en etablerad produkt är det viktigt med relevant synlighet, för att såväl nuvarande som nya köpare skall hitta produkten i dess nya skepnad. Konsumenten är den som med sina köpbeslut avgör vad som hittas i butikshyllan och därför är konsumentmarknadsföring och -kontakt A och O för oss. Asken och transportemballagen är i sig de viktigaste marknadsförings-kanalerna. I övrigt når vi ut till konsumenten bl.a. via sociala media. Kanaler som YouTube, LinkedIn, Instagram och Facebook är alla viktiga redskap i Dunne-lanseringen.
För maximalt genomslag vid lanseringen ville vi ha en stark samarbetspartner med oss i själva lanseringskampanjen. Hjärtsjukdom är i Finland den vanligaste folksjukdomen och det känns som ett naturligt val, att i samband med lanseringen av vår nya Dunne ask vara med och stödja deras viktiga verksamhet. Det faktum att våra produkter till sin hälsoprofil väl överensstämmer Hjärtförbundets ideal, gjorde oss till en intressant samarbetspartner för dem. Vi är mycket nöjda över samarbetet som fortgår under 6 veckors tid jan-feb 2017 och vi är övertygade om att vi samarbetar igen i framtiden.
Titta på kampanjvideon på YouTube: https://youtu.be/U5-feeuXbuw
Jonas Lundström