Nyhetsbrev Februari 2018

Nytt år och nya utmaningar på Närpes Grönsaker

Dagarna blir längre dag för dag och vi ser igen fram emot ett nytt ”grönsaksår” med alla dess utmaningar.  Ser vi på året som gått så kan vi konstatera att Närpes Grönsaker lyckats skapa marknad för större volymtillväxt inom alla produktkategorier. Speciellt de konsumentförpackade produkterna har ökat märkbart, men även traditionell tomat, gurka och paprika har ökat i volym. Dessvärre har ökade volymer på marknaden totalt sett påverkat prisbildningen negativt och lönsamheten inom vissa produktgrupper har för våra producenter varit betydligt sämre än långtidsmedeltalet. Lönsamhetsfrågorna är viktiga för att vi skall kunna bibehålla den inhemska produktionen av växthusgrönsaker på nuvarande eller högre nivå och tillgodose konsumenterna med färska och trygga grönsaker året om. Alla aktörer inom grönsaksbranschen har ansvar för att branschen utvecklas och att konsumenterna har fortsatt förtroende för smakfulla rena inhemska grönsaker. Här vågar jag påstå att Andelslaget Närpes Grönsaker jobbar ytterst proaktivt och i mycket nära samarbete med handeln och med konsumenterna för att ständigt utveckla och förbättra verksamheten. Vi hoppas och tror att handeln och konsumenterna uppskattar det seriösa arbete vi gör för att ligga i framkanten för utvecklingen av den finländska marknaden för växthusodlade grönsaker. Det sitter i smaken!

Som en del i våra framtidssatsningar så startar en omfattande tillbyggnad av vårt packeri i Närpes under våren 2018 där vi kommer att bygga 2500m2 nya verksamhetsutrymmen för att producera konsumentförpackade produkter och svara mot den ökade efterfrågan inom den sektorn. Det nya packeriet kommer att tas i bruk till säsongen 2019. Vi får allt se vad nytt och spännande som kommer att komma med i produktreperoaren framöver.

Snart blir det dags för olympiska spelen inom vinteridrott. Vi kommer att ha vår egen ”Kisa-studio” på YouTube i samband med olympiaden som blir något alldeles extra. Följ med oss på våra sociala medier så du inte missar något.

Trevlig fortsättning på vinterhalvåret och kom ihåg att handla inhemska växthusgrönsaker och följ oss på våra SOME-kanaler.

Andelslaget Närpes Grönsaker
Stefan Skullbacka

VD

Nytt år, nya möjligheter.

Den gamla klyschan håller fortfarande streck. Igen ett händelserikt bakom och garanterat ett minst lika händelserikt påbörjat. Fjolåret var på många sätt väldigt utmanande. Alla tiders rekord för Närpes Grönsakers del omsättningsmässigt, samtidigt också besvärligt med överproduktion på en del grödor i landet. Konsumenternas preferenser och efterfrågan utvecklas i snabb takt, det gäller för oss att hitta så rätt som möjligt i våra produktval.

Vårt arbete med konsumentmarknaden fortsätter med ökad intensitet. Framtiden innehåller möjligheter, men för att utnyttja möjligheterna krävs kunskap om deras existens. Det är konsumenten och våra kunder som tillsammans med oss styr vad våra ägarproducenter (ni minns väl att vi är ett odlarägt andelslag) odlar i sina växthus.

För de nästkommande åren så har vi valt unga och unga vuxna som huvudmålgrupp för vår marknadsföring. Det här betyder på inget sätt att vi glömmer bort någon kategori av konsumenter, tvärtom. Däremot ser vi som vår skyldighet att hjälpa våra barn, ungdomar och unga vuxna av idag att äta hälsosammare och vara en del i en vettig vardag sätt ur måltidsperspektiv. Mat skall vara en njutning och hälsosam mat behöver inte alls vara invecklad att tillaga. Vi kan med stolthet erbjuda välsmakande och hälsosamma växthusprodukter som komplement till vilken måltid som helst, eller som ett fristående mellanmål ex.

Till sommaren kommer flertalet intressanta koncept att testas i butik. Ett exempel är specialtomat i lösvikt som kommer att börja testas i mindre skala. Där letar vi som bäst efter vettiga lösningar för återförsäljning, men garanterat en produktfamilj som redan 2019 finns till ert förfogande i större skala. Bägarfamiljen Snäxi, med hälsosamma mellanmålsprodukter växer sig ännu starkare då produktionen ökar och synligheten på butiksgolvet kommer bli ännu bättre än tidigare, tack vare våra snitsiga butiksdisplayer.  Detta och mycket mer om någon månad.

Ha en fin fortsättning på vintern!

Jonas Lundström
Försäljnings- och marknadsföringsdirektör

Nykomling

Efter två och en halv månad på Närpes Grönsaker och inom livsmedelsbranschen kan jag konstatera att jag bytt till en extremt intressant bransch. Efter att ha varit i en bransch utan konkret vara att sälja kan det vara svårt att sälja just färskvara. Att ta i beaktande att varan kan ta slut eller att det kan finnas mer än för en vecka sedan, att det kan uppstå problem med maskiner mm är inget som är en självklarhet för min del. Att arbeta på Närpes Grönsaker har hittills visat sig vara mycket roligt. Människorna är trevliga och jag har med öppna armar tagits emot i gemenskapen, det är som en andra familj!

Personligen är jag mycket tacksam att vi har mer inhemska varor året runt och att jag får vara med och påverka detta!

Sköt om er och håll er friska!

Kia Pohjonen
Nyckelkundsansvarig försäljare

FÖLJ MED FINLANDS FRÄSCHASTE INSTAGRAM-KONTO @NARPIONVIHANNES