Hur en ny produkt blir till 

Bakom varje produkt som Närpes Grönsaker lanserar finns en hel del osynligt arbete. Det gäller att hitta den rätat sorten för ändamålet, villiga producenter som har lämpliga växthus för produktionen. Därtill skall också förpackningen och dess design utvecklas samt praktiska saker som förpackningsprocesser och annat fungera innan en produkt blir redo för lansering.

Det första steget till en ny produkt börjar från iden om vad det kunde tänkas finnas ett behov av. I det arbetet kommer Andelslagets försäljningsorganisation in, de sonderar marknadens utvecklig, trender, kundernas önskemål m.m. Efter att dessa ideer bollats inom organisationen vidtar tester av de olika plantsorter som kan vara lämpliga för den tänkta produkten.

I ett första steg görs ofta tester av upp till ett tiotal olika sorter i mindre skala hos en eller flera av andelslagets producenter. På de olika sorterna bedöms smak, hållbarheten och odlingsmässiga faktorer. Utifrån dessa tester väljs sedan de lämpligaste ut och produktprover skickas till intresserade uppköpare. På basis av den respons som fås från kunderna fattas sedan beslut om någon sort kan bli aktuellt för en ny produkt.

Efter beslut om vilken sort som är den bäst lämpade behöver man hitta den rätta förpackningslösningen samtidigt som produktionskalkyler och odlarintresse också bör sonderas. Först när allt är klart kan steget ut till en fullskalig produktion tas. Oftast lanseras ändå en ny produkt under det första året i relativt liten skala för att vi skall se hurdan respons som kommer från konsumenterna. Om allt verkar att fungera och responsen är bra så brukar det ofta följande år finnas många hugade odlare som är nyfikna på och redo att börja producera.